dimecres, 30 de desembre de 2009

LA GRAN PATACADA

En aquesta entrada vull explicar un dels fets més vergonyosos de la meva vida, la gran patacada.

El 1999, jo, en Marc Escolar, tenia 11 anys i cursava 5è de primària. En el meu col·legi per finalitzar les classes es celebra la Festa de la Primavera on hi ha un munt d’activitats entre elles obres de teatre i cors musicals.

Durant aquestes dues activitats que feien tots els cursos tenint com a públic tot el col·legi i els pares dels alumnes jo vaig patir la gran patacada, durant el transcurs de l’actuació de pallassos de 5è.

La meva posta en escena consistia a entrar a l’escenari fent malabars i un cop estigués davant de tot, a tocar del públic, fer mitja volta i moure el culet mentre feia els malabars. Ja podeu imaginar quin va ser el resultat.

Al fer mitja volta, una de les pilotes em va caure just sota el peu, fent-me relliscar i caure d’esquenes de dalt a baix de l’escenari. Tothom va riure, ja que era una actuació de pallassos i la caiguda va ser molt còmica, però jo no ho veia així, m’havia fet mal i un tall bastant lleig a l’espatlla.

Al aixecar-me no se si va ser per l’impacta de veure a tot el públic amb una rialla a la cara o el simple fet d’acollonir-me davant de tant espectador però vaig girar en rodó i vaig moure el culet, provocant un nou esclat de rialles entra la multitud.

Encara ara no se com vaig tenir el valor de fer-ho, però una cosa és clara aquest dia mai l’oblidaré per molt temps que hi passi.

dimarts, 29 de desembre de 2009

INTERVENCIÓ DE SÍNTESI

Durant el primer quadrimestre del Grau d’Educació Primària em estat cursant l’assignatura de Gestió de la Informació i TIC. Des d’aquesta se’ns va demanar des del primer dia de classe que creéssim un blog de treball personal on s’afegirien el seguiment dels seminaris, de COED i dels treballs i pràctiques de la pròpia assignatura de GITIC.

Durant tota la meva vida d’estudiant mai havia fet classe amb ordinadors, era l’última promoció en no utilitzar els ordinadors, això ha portat que el meu aprenentatge respecte al món virtual hagi sigut autodidàctic. Al començar aquesta assignatura em vaig sorprendre dels detalls que em passaven per alt fent que entengués certs programes que només s’havia utilitzar de forma casolana, sense saber quin sentit tenien les seves aplicacions i formats. Des de que l’assignatura de GITC ha anat transcorrent durant el quadrimestre he notat una millora en el meu ús informàtic descobrint nous programes que han sigut molt útils per poder fer tasques de la meva vida personal o de la universitat, com per exemple el fotoshop que vàrem realitzar per les felicitacions de Nadal pels companys de classe.

Una eina molt important del mòdul de l’assignatura ha sigut el blog de treball personal que proporciona una constància setmanal de feina, ja que al estar penjat a la xarxa el mestre rep les dades necessàries per saber les entregues de la feina i l’esforç realitzat per l’alumne.

El blog ha estat genial, ja que jo sóc un noi enamorat de la informàtica i pel simple fet de poder fer la feina a través d’un ordinador per després penjar-la a Internet m’apassiona i em motiva per fer la feina que se’m mana. A més, el blog, té aplicacions conegudes com gadgets per poder aplicar accessos a altres blog’s, incertar un joc, penjar una fotografia, posar música, etc., d’aquesta manera és més divertit treballar perquè l’entorn del blog te’l fas teu per poder estar més còmode davant de l’ordinador al fer la feina.

Un gadget que a mi m’ha estat molt útil és la barra de Google, ja que des del propi blog, quan estàs fent feina, pots aprofitar per buscar qualsevol informació de forma ràpida i útil.

Dues de les intervencions fetes al blog que més m’han agradat són la pràctica 4, creació d’una animació i la practica 7, creació d’un vídeo.

La pràctica 4, la creació d’una animació, va ser molt interessant ja que el Power Point és el meu programa preferit de l’Office perquè et permet fer qualsevol animació sempre i quan tinguis imaginació i ganes de perdre una bona estona.

Aquesta activitat em va descobrir l’ utilització del Power Point 2007, ja que jo encara no havia tingut l’oportunitat de fer-lo servir perquè el meu ordinador està equipat amb l’Office 2003. Des d’aquell dia només utilitzo els Office 2007 per la seva gran varietat de complements i possibilitats d’edició.

Un altre descobriment arran de la pràctica va ser el Slideboom i Slideshare, dos softwers d’Internet que transformen el format del Power Point convertint-lo en un codi per pujar a les webs. A partir d’aquí vaig al·lucinar, ja no feia falta transformar els Power Point en vídeo i penjar-lo al Youtube, tal i com faig amb les animacions, sinó que podia passar-ho a una transició manual de les diapositives.

Podeu accedir a la pràctica 4 des d’aquí.

La pràctica 7, creació d’un vídeo, va ser molt divertida i dinàmica. És una pràctica en grup on primer havíem de crear un guió especificant el diàleg, l’expressió no verbal, els enquadraments i plànols, la música, etc., i després s’havia de posar en pràctica realitzant el vídeo.

Un cop realitzat el vídeo vam haver de muntar-lo amb el programa Movie Maker, un programa d’utilització molt simple i amb una gran varietat de possibilitats d’edició.

Aquesta pràctica la vull recalcar per tres motius:

1. La diversió i motivació que comporta fer el vídeo.

2. El descobriment del programa Movie Maker desconegut per mi durant tant de temps. És una eina que s’ha de tenir sempre a l’escriptori de l’ordinador.

3. La cohesió de grup que va aportar aquesta activitat és molt gratificant.

Per veure l’entrada de la pràctica 7 i el vídeo fes clic aquí.

dilluns, 28 de desembre de 2009

VIQUIPÈDIA

Les pàgines webs amb l’Internet 1.0 només l’administrador del servidor podia alterar el format i el contingut de les webs però amb l’entrada del Internet 2.0 les coses han canviat, no només l’usuari pot fer tasques administratives sinó que tots els usuaris estan connectats entre si i poden pujar informació on vulguin.

Les wikis aprofitant l’Internet 2.0, són pàgines lliures on tot usuari pot pujar, editar i ampliar els continguts d’aquestes webs. Un exemple de wiki és l’enciclopèdia lliure la Viquipèdia, que amb el grup de treball del petit grup de l’assignatura GITIC vàrem estudiar mitjançant un treball.

Aquest treball el vam estructurar en diferents punts, però els que més destacaré és la seva fiabilitat a través del treball de camp realitzat per nosaltres.

Al iniciar el treball de la Viquipèdia ens vàrem adonar que molts usuaris de la xarxa criticaven la seva fiabilitat. Els seus arguments es basaven en què una enciclopèdia no pot estar realitzada per inexperts, gent que no està especialitzada sobre la matèria que esta tractant a través de la Viquipèdia.

També ressaltaven que aquest problema afecta els estudiants, ja que es basen en aquestes informacions plenes de fal·làcies donant-les per certes sense saber qui hi ha darrera d’aquesta informació. Aquesta poca fiabilitat que els usuaris de la xarxa remarquen pot portar a falsos coneixements, distorsionats.

El nostre grup, davant d’aquestes hipòtesis de la fiabilitat de la Viquipèdia, vam iniciar el treball de camp que consistia en dues entrades a l’enciclopèdia lliure, una falsa i una altra certa.

La primera entrada, la falsa, tractava sobre el handbol platja. Els administradors de la Viquipèdia van trigar quatre hores en esborrar la nostra notícia posant en dubte totes les acusacions dels usuaris d’Internet, però una cosa és ben certa, durant aquestes quatre hores tot internauta que hagi cercat la nostra informació s’haurà empapat de coneixements falsos. Tenint en compte aquest aspecte, els usuaris que posen en dubte la fiabilitat tenen un bon argument si es basen en el temps de resposta dels administradors o controladors de la Viquipèdia.

La segona entrada, la certa, tracta sobre l’educació no formal. Al realitzar l’entrada la vam fer de forma desordenada i molt poc estructurada, per això, en unes tres hores, els administradors o controladors de la Viquipèdia van organitzar-nos la nostra entrada mantenint el cos de la nostra argumentació i definint-la en diferents apartats. Deixant clara l’eficàcia d’aquesta enciclopèdia lliure.

Així doncs les meves conclusions són les següents:

· La fiabilitat de la Viquipèdia depèn d’una estricta vigilància per part de l’administració de la wiki.

· El temps de reacció dels controladors de la wiki és el que pot donar problemes de fiabilitat a l’enciclopèdia lliure.

· Enciclopèdia de qualitat, disposa de controladors per organitzar i aprofundir la informació introduïda pels usuaris.

Aquest treball a contribuït al creixement dels meus coneixements sobre la xarxa donant-me l’oportunitat d’aprofundir i entendre un tema complex com és el cas de la Viquipèdia.

diumenge, 27 de desembre de 2009

COED, el Setmanari

L’última setmana de COED vàrem acabar les dues sessions d’exposicions sobre el territori els dies 15 i 22 de desembre del 2009.

Les exposicions van ser molt interessants i algunes més dinàmiques que altres. El dia 22 de desembre del 2009, en Sergi Aznar i jo, Marc Escolar, vàrem exposar sobre el territori de Tiana situat al Maresme.

L’exposició que més em va agradar va ser sobre la del Camp Nou realitzada per en Didier Derch i en Jordi Vinyals, on van introduir el tema amb un Power Point molt aconseguit amb enllaços i animacions diverses.

La classe de gran grup, el dia 17 de desembre del 2009, la Imma ens va parlar sobre l’examen, que entraria, que havíem de mirar-nos i també es van posar en comú els apunts per tal de poder començar a estudiar el més aviat possible la seva assignatura.

L’últim punt tractat per la professora Imma Gómez va ser el blog. Ens va recordar que l’entrada de “Qui ets tu?” hi ha molta gent que l’ha fet malament, com s’hauria de modificar i fins quin dia tenim per acabar de repassar els últims detalls del blog, el dia 30 de desembre.

Seminari del 16 i 17 de desembre del '09

Les ultimes sessions del seminari han estat peculiars.

La primera sessió del 16 de desembre del 09 l’Àlvar, la Laura i l’Anna van presentar la seva actualitat educativa sobre els símbols religiosos a les aules. Per poder-nos presentar aquesta notícia es van basar en el judici transcorregut a Itàlia on un cap de família va denunciar a una escola pública per tenir creus cristianes a les aules.

La segona actualitat educativa ens la van presentar l’Elena i la Carolina. La seva notícia tractava el tema de la sexualitat a les aules, la van enfocar des del punt de vista d’una estudiant prenyada i què ha de fer en el cas de quedar-se en estat i si això és una conseqüència de la poca informació sexual que reben a les aules.

Després de l’actualitat educativa vàrem parlar sobre el llibre “Va de mestres”, el qual s’havia de llegir per aquest mateix dia. En Xavi Àvila ens va demanar que llegíssim un fragment dels nostres treballs per tal de poder escoltar les nostres reflexions sobre els diversos temes tractats en el llibre.

La segona sessió, dijous dia 17 de desembre del 09, en Sergi Aznar i jo, Marc Escolar, vam presentar l’actualitat educativa sobre la notícia “Los ordenadores de Zapatero provocan miopia”. Aquesta notícia surt de la Generalitat Valenciana on demanen la clausura dels ordinadors a les aules de 5è, al·legant que provoquen miopia. Això és una crítica del Partit Popular per desacreditar la tasca del president Jose Luis Rodríguez Zapatero.

La segona part de la classe vàrem anar a cantar les nadales que havíem preparat pels demés seminaris. Després v am repartir-nos els “Pongos” (objecte de casa sense valor) i per acabar el últim dia de seminari tots els grups vam fer un berenar.

A continuació el Power Point sobre la nostra actualitat educativa:

dissabte, 12 de desembre de 2009

COED, el Setmanari

Aquesta setmana a COED no hi ha agut exposicions sobre el Territori ja que era festa.

El dijous 10 de desembre vàrem fer la última jornada de debats i recitacions. Per començar les recitacions que van ser molt amenes i divertides, tothom va mostrar un alt nivell per defensar-se davant de tant de públic cosa que la Imma Gómez ens va felicitar.

A mi la recitació que més em va agradar va ser la d’en Jordi Vinyals que ens va recitar un conte d’en Xesco Bosch.

Després vàrem passar a la ronda dels debats on jo vaig participar. El primer debat, el nostre, tractava el tema de la religió a les aules. Va ser un debat molt ben estructurat i pensat amb molta antelació.

La segona i última ronda de debats va tractar el tema del canvi d’horari a les aules. Un debat intens i molt preparat, amb molts bons argumentadors defensors i opositors.

La Imma Gómez, altre cop, ens va tornar a felicitar pels debats, perquè, segons ella, havien estat molt elaborats, els arguments estaven recolzats per font verídiques i amb una progressió d’aquest eficient.

Seminari del 09 i 10 de desembre del '09


La primera sessió del seminari, el dimecres 09 de desembre del ’09, vàrem començar la segona jornada d’actualitat educativa. Els primers van ser en Jordi Vinyals i la Núria Torres, que ens van presentar la notícia dels FP, la possibilitat que alumnes que no han superat la ESO, després de cursar un FP de dos anys, puguin realitzar el batxillerat en un any.

Aquesta notícia em va semblar fantàstica, ja que dona més possibilitats d’obrir les portes per un futur a estudiants mal encaminats.

La segona actualitat educativa va venir de la mà d’en Miquel Peiró i en Javier Carbajo, que ens presentaren la notícia d’avaluar els professors que són funcionaris. Aquestes avaluacions es duen a terme per part de la agencia d’avaluació de la generalitat. Si l’avaluació és positiva el mestre se li augmentarà el sou o el rang de mestre, per altra banda, si és negativa, el professor podria ser renegat de les seves funcions o enviat a una altre plaça.

Davant d’aquesta proposta no se quin parer agafar. Per una part em sembla bé, perquè així el nivell educatiu es mantindrà i s’evitarà que molts mestres facin la llei del mínim esforç. Per una altra part em sembla malament, ja que els mestres són els avaluadors, no els avaluats i pot donar pas a que els llocs de treball s’ofereixin als més puntuats.

La segona hora de la classe és confidencial, em sap molt de greu estimats lectors.

El dijous dia 10 de desembre del ’09 vam començar la tercera ronda d’actualitat educativa dirigida per la Cristina Cano i la Marta Romeral que ens van parlar del fracàs escolar.

Ens van presentar aquesta notícia mitjançant taules estadístiques que reflectien el progrés del fracàs escolar espanyol. Es veia ven clar que el fracàs escolar anava disminuint mica en mica durant el pas del temps, fins a un 20% actualment i fa 4 anys estàvem a un 28%.

Aquesta notícia em va alegrar molt, perquè aquestes dades indica que progressivament anem millorant l’educabilitat de la societat espanyola.

Com anteriorment he comentat, la segona hora és confidencial. Perdoneu amics.

Pràctica 11 Projecte telemàtic i WebQuest

Projecte Telemàtic

Un projecte telemàtic consisteix a dur a terme unes determinades activitats conjuntament amb altres escoles, i intercanviar-ne els resultats per internet. Amb això es pretén fomentar el treball cooperatiu i la comunicació entre escoles, de manera que als continguts propis de cada àrea s’hi afegeixen uns nous valors: el treball en grup, compartir responsabilitats i informació, aprendre dels altres, respectar opinions i cultures diferents, entre d’altres (Núria Brichs, professora d’anglès de l’IES Sentmenat).

El projecte telemàtic escollit per realitzar aquesta pràctica és el “Sàlix i els sentits”. Podeu visitar la pàgina web de l’escola on es realitza el projecte des d’aquí.

El projecte està destinat a l’educació infantil on trobem un personatge de ficció, en Sàlix, que explica els sentits proposant activitats, tot en Català.

Totes les escoles que hi participen són propietaris d’una caixa plena de materials relacionats amb els sentits que s’utilitzen per a realitzar les activitats i al mateix temps aquestes proporcionen més objectes per introduir a dins la caixa dels sentits.

Els objectius del projecte telemàtic són:
- Potenciar el treball cooperatiu entre mestres i alumnes.
- Fomentar l'ús de les tecnologies de la comunicació.
- Aportar materials i recursos per a l'estudi dels sentits.

Àrees curriculars:
- Descoberta d'un mateix.
- Descoberta de l'entorn natural i social.
- Intercomunicació i llenguatge.


WebQuest

Activitat didàctica que consisteix en una investigació guiada, amb recursos principalment procedents d'Internet, que promou la utilització d'habilitats cognitives, el treball cooperatiu i l'autonomia dels alumnes i inclou una avaluació autèntica.

Les WebQuest són utilitzades com recurs didàctic pels professors, ja que permeten el desenvolupament d'habilitats de maneig d'informació i el desenvolupament de competències relacionades amb la societat de la informació.

La WebQuest escollida per aquesta pràctica és “L’alimentació en l’ésser humà”. Podeu entrar a la pàgina web des d’aquí.

És un projecte destinat a estudiants de tercer cicle, 5é o 6é de primària, que es divideix en dos grups de treball. Cada grup ha de fer una feina diferent:

Primer grup:
1. Les substàncies nutritives.
2. L’alimentació completa: àpats.
3. L’aparell digestiu: funció i parts.

Segon grup:
1. La digestió a la boca, a l’estómac, a l’intentí prim i gruixut.
2. Què és la dieta? Com ha de ser?
3. La dieta i la salut. Malalties provocades per una mala alimentació: bulímia i anorèxia.

Per a poder realitzar aquestes tasques han de llegir prèviament un estudi sobre el tema de l’alimentació en l’ésser viu.

Els recursos utilitzats pels estudiant a l’hora de fer el treball són un seguit de graelles que s’han d’omplir a mesura que es realitza el treball. Així, un cop finalitzat el treball cada grup posarà en comú les diferents parts del treball i es debatran per aconseguir una crítica constructiva.

Pràctica 10

Metàfora tutorial: ordinador com a tutor

L’ordinador és capaç de tutoritzar part del procés d’aprenentatge de l’alumne. A partir de programes que funcionen com a tutors i són capaços d’avaluar l’estudiant.

Això té una part negativa i una altra positiva. La primera és que l’alumne menteixi sobre el seu nivell fent trampes, ja que l’ordinador no és capaç de saber si l’alumne fa trampes; la segona és que l’alumne sap quin és el seu coneixement i per mitjà de l’ordinador pot aprofundir en aquells aspectes que va més enrederit proporcionant un aprenentatge individualitzat.

Aquesta personalització de les tasques fa que la competitivitat entre alumnes d’un grup desaparegui i és molt important ja que és un element de motivació per a millorar.

Metàfora de construcció: ordinador com alumne
L’ordinador no és més que una pissarra on realitzar les tasques, a mode de llibreta.

L’alumne ensenya a l’ordinador a través d’instruccions per iniciar les tasques que ha de fer. El programa de la tortuga funciona amb aquestes premisses, l’usuari introdueix les dades i la tortuga (ordinador) les obeeix.

Aquesta aplicació dels ordinadors a l’educació permet que el nen descobreixi, inventi i construeixi, doncs el mestre quedaria com a segon pla, però aquest ha de tenir un paper de guia on plantejar preguntes per afavorir la reflexió del nen.

Metàfora del laboratori: ordinador com a simulador

És un aprenentatge per descoberta i de forma activa, ja que interactua amb el sistema dibuixant diverses formes que es regeixen per la llei de la gravetat, en el cas del programa Crayon Physics. Un altre programa, Doctora Xinxeta, ens permet fer créixer una planta amb tot el que necessita (aigua, sol, terra, etc.).

Aquest simuladors són per aprendre aspectes de la vida real de forma ràpida ni còmode, però poden portar a interpretacions errònies del món real.

Metàfora de la caixa d’eines: ordinador com a eina

Permet als estudiants treballar des de ben petits amb aplicacions del ordinador per poder gestionar i organitzar la informació.

L’ordinador ens permet realitzar feines físiques a través d’ell com pintar, esborrar, canviar propietats d’objecte i imatge, vídeo, alterar veus i temps.

D’aquesta manera ens podem fixar en els aspectes més reflexius, constructius i creatius, però també s’ha de tenir en compte que aquesta caixa d’eines s’hauria d’emprar més pel món educatiu.

dimarts, 8 de desembre de 2009

Pràctica 8

Visible Body

1. En què consisteix?

És un espai en internet per l’aprenentatge de l’anatomia humana. Com ha recurs didàctic ofereix la possibilitat de descobrir el cos humà d’una manera diferent, en 3D.
En aquest software podem trobar fins a 1700 estructures anatòmiques entre elles el sistema cardiovascular, muscular, l’infàtic, etc.

2. Com s’hi accedeix?

Per poder accedir a la web s’ha d’introduir http://www.visiblebody.com/

Aquesta pàgina és totalment en anglès, menys la pàgina d’inici que pot ser traduïda pel Google traductor. Un cop ens submergim dins de Visible Body és necessari un nom d’usuari i una clau per accedir-hi, així doncs aquest domini, Google no el pot traduir, ja que és d’ús privat.
La DEMO de Visible Body és totalment gratuïta i d’un ús no superior dels 7 dies. Descarregar DEMO

3. Com funciona?

Segons la tutorial de Visible Body, que podeu accedir des d’aquí, els passos per entendre el funcionament d’aquesta eina són els següents:

· Ratolí: permet observar l’anatomia des de diferents angles i perspectives. Amb el botó esquerre permet parar, ampliar i moure l’imatge 3D lliurement.
· ADD: es troba en el menú esquerre i permet afegir sistemes orgànics amb tot d’informació d’ells.

· Eix direccional: permet desfer totes les accions realitzades i eliminar les diferents parts del cos que estiguem observant. Per ex. Eliminar les costelles i la caixa toràcica per poder visualitzar millor el cor.

· Search: menú de cerca/aprenentatge.

· Learn: cercador d’òrgans, teixits, vies sanguínies, etc.

4. Quin interès pot tenir per a la teva tasca de mestre?

És un recurs didàctic que permet observar l’estructura interior del cos humà en 3D, podent aturar-se i ampliar-se en el lloc desitjat.

D’aquesta manera, Visible Body, s’ofereix com un servei educatiu, on hi ha vídeos explicatius per diferents franges d’edat i diferents jocs didàctics d’omplir caselles buides o completar puzles d’òrgans humans.

També és interessant perquè ens mostra les diferents eines que permeten observar les diferents parts del cos humà que no son visibles a simple vista com el microscopi, ressonàncies, etc.
Així doncs és un programa que educa a través del joc i la visualització detallada de les diferents parts del cos.

5. Observacions d’interès.

Per poder gaudir de les aplicacions d’aquest software tan peculiar, s’ha de fer uns pagaments previs:

· Per un ús anual, 119’95$
· Per un ús mensual, 14’95$
· Per un ús setmanal, gratuït. DEMO de 7 dies de mostra.

També hi ha preus per l’àmbit educatiu:

· Per un ús de 5 mesos, 17,95$
· Per un ús anual, 35,95$, pagament semestral.


diumenge, 6 de desembre de 2009

Seminari del 02 i 03 de desembre del '09

La primera sessió de seminari del 02 de desembre del ’09 en Xavi Àvila ens va deixar mirar els treballs de l’Elogi de la feblesa encara no puntuats. Després ens va explicar la segona tanda d’actualitat educativa que només es centra en l’aprofundiment de la notícia.

Aquesta activitat s’ha de realitzar seguint les següent pautes:

- Escollir una notícia.
- Realitzar una lectura detallada.
- Mirar la notícia en altres diaris.
- Mirada crítica (qüestionar-se les implicacions de la notícia).
- 10 minuts per presentar la notícia.


A en Sergi Aznar i a mi, Marc Escolar, ens toca presentar-la el dia 17 de desembre del ’09, el mateix dia que el grup de l’Àlvar Ibáñez, l’Anna Ribó i la Laura Fernández.

Quan la classe estava apunt de finalitzar en Xavi Àvila ens va donar permís per fer un berenar el dijous 03 de desembre del ’09 pel motiu del seu sant, Sant Francesc Xavier.

La segona sessió va començar amb molta al·lèrgia. Els companys dels altres seminaris ens envejaven, ja que en Javier va fer una Txis, un pastís de formatge i bacó amb pipes pelades per sobre, boníssim!

En Xavi Àvila va portar els Cacaolats, en Miquel Peiró els plats de plàstic, la Núria Torres magdalenes i ensaïmades, la Elena Joaquín va portar les patates, en Jordi Vinyals el refrescos,etc., i jo vaig portar una caixa de la Dori Dori amb croissants variats.

Però va durar poc, els altres seminaris ens van envair i buidar les provisions. L’Oriol Pallejà va ser advertit per la Mar Esteve per menjar-se els croissants de tres en tres. I en Marià Baqués va fer una entrada triomfal seguit del seu seminari.

Una vegada enllestit el berenar amb motiu del sant d’en Xavi Àvila vàrem parlar sobre quina activitat fer per l’amic invisible i vam decidir fer el “Pongo” invisible, que ve de la paraula “¿donde lo pongo?” . Així reciclem objectes que tenim per casa i no hi ha despeses materials ni econòmiques.

La segona hora de la classe és confidencial, espero que ho entengueu.

COED, el Setmanari

El dimarts 01 de desembre del 09 a la classe de petit grup de COED i GITIC vàrem reiniciar les exposicions sobre el Territori, cosa que jo no vaig poder assistir per un imprevist d’última hora. Encara estic pendent de si el dimarts 08 de desembre del 09 em quedo les dues hores per avaluar el que no vaig poder fer en el seu moment.


El dijous 03 de desembre del 09 a la classe de gran grup de COED vam tornar a fer les recitacions. Aquesta vegada vull destacar la gran recitació d’en Guillem Príncep amb els seus dos poemes de l’Elefant , ja que va quedar-se en blanc diverses vegades però ho va salvar amb la seva naturalitat i gràcia alhora de resoldre’s dels problemes.


També recalcar els dos monòlegs, el de l’Oriol Pallejà va ser un monòleg de la sèrie animada Oliver i Benji de la Paramoun Comedy i el d’en Salvador, un monòleg de collita pròpia sobre ell mateix: Informàtic, llibres d’instruccions?


La segona part de la classe vàrem reiniciar els debats. Aquesta vegada tots dos anaven sobre la LEC. Un tractava l’article 15 de la LEC que tracta el tema de l’horari escolar, que personalment, no crec que suposi un gran esforç canviar una setmana per una altra. L’altra tema del debat era la LEC, com afectarà, negativament o positivament? Es mantindrà el nivell actual? Encara no podem respondre a aquestes preguntes, només podem esperar i observar l’evolució d’aquesta llei.

Setmana d’activitats extraordinàries - Dilluns

El dilluns dia 16 de Novembre, els alumnes de primer grau d'Educació Primària de Blanquerna, vàrem assistir a la conferència de l’Eulàlia Bosch “Fer de mestres”.

Ens va parlar sobre el significat de l’educació, que vol dir ser un/a mestre/a. L’Eulàlia va dir que el significat de magisteri fa referència als nens que estan en continu creixement. També va aclarir que la nostra manera de veure l’educació és estàtica, sempre des del mateix punt de vista i que tota la societat som partidaris del desenvolupament de l’infant, tant els mestres com els no mestres, ens agradi o no és una realitat.

Un altre punt a tractar van ser els estudiants que venen de l’estranger, que no els hem de veure com a casos que enredereixen i que no entenen, sinó com a infants que són i que estan en continu creixement. Llavors els hem d’ajudar a situar-los i guiar-los pel camí del seu desenvolupament personal més efectiu.

La ciutat, en aquest cas posa com exemple Barcelona, és un entorn educatiu, el qual ens permet desenvolupar-nos en un ambient ple de diverses cultures, així doncs, l’Eulàlia ens diu que si aprenem a viure en la nostra ciutat ja hem aprés a viure en totes les ciutats del món. Això ho reflexa des del punt de vista educatiu, ja que la complexitat de la ciutat és mínima perquè el nen/a pugui créixer i a l’aula també hi ha una diversitat de cultures en les que adaptar-se i ensenyar seran les tasques del dia a dia del mestre.

En la pàgina web on podem veure la geografia, fent clic aquí, passada i actual de Barcelona, on es pot observar que les escoles no hi apareixen en el mapa, però últimament les escoles es van integrant en la web progressivament.

A Barcelona hi ha possibilitats infinites de despertar la curiositat a través de les arts, ja que només caminant pel carrer ens enriquim de l’arquitectura modernista que vesteix BCN. També podem quedar meravellats amb la música, l’art i la representació de dramaturgs urbans.

Eulàlia Bosch va insistir amb el punt que l’educació ha de tenir més reconeixement, ja que tot individu d’una societat és educat perquè pugui moure’s i sostenir-se a un/a mateix/a. Per permetre aquesta sostenibilitat els nen/es han de superar els seus propis problemes, el mestre està per guiar a l’infant no per resoldre els seus problemes, així podrà madurar progressivament.

Als nens tenen curiositat i se’ls ha d’alimentar aquesta des de ben petits perquè així pregunten i reben informació/coneixement constant. Un infant que no té curiositat li costa més desenvolupar-se.

Finalment, Eulàlia Bosch ens defineix l’escola: “és un lloc on tornar, aprendre i descobrir tot allò que hem observat, tocat i viscut fora d’ella.”

dissabte, 5 de desembre de 2009

Marta Vico Soto - Moltes Felicitats



Fa uns mesos, la Marta Vico i jo, Marc Escolar, vàrem estar xerrant en el bar de la universitat i ella em va comentar que el seu aniversari era el 07 de desembre.

Jo li vaig comentar que li faria alguna cosa i ella em va respondre que no tenia vergonya, doncs tenia llibertat per fer el que volgués.

El que ella no sabia és que jo puc ser molt persistent, així que vaig fer aquest vídeo que he penjat al youtube, he enviat als companys i també l’he penjat aquí, al blog.

Espero que agradi a tothom.
PD. He realitzat les tasques de photoshop amb el GIMP, el vídeo ha estat fet primerament amb el PPS i després convertit en MVW amb el programa gratuït PresenterSoft.

Setmana d’activitats extraordinàries - Divendres

El Grup d’Astronomia de Tiana és una entitat oberta a totes aquelles persones que estiguin interessades per aquesta ciència.

Va ser fundat l’any 1985 en el marc d’unes activitats escolars del col·legi Lola Anglada. A partir de llavors ha anat creixent i en l’actualitat compta amb més de cent socis.

Les activitats del Grup d’astronomia de Tiana es divideixen en dues vessants principals:

- L’estudi dels fenòmens astronòmics mitjançant observacions regulars i metòdiques per tal de determinar i conèixer la seva naturalesa.

- La divulgació de l'Astronomia al públic en general mitjançant observacions públiques, xerrades, conferències, cursets, exposicions i tota mena d’actes per tal de difondre aquesta afició.

El GAT, com és més conegut a Tiana, ofereix a l’Escola CEIP Lola Anglada un projecte d’aprendre a través de l’observatori, ja que els alumnes de 6è, a ciències del medi, estudien el Sistema Solar i la Via Làctia.

Aprenen per mitjà de l’explicació dels treballadors del GAT, d’observar gravacions fetes pels satèl·lits i fent un treball. Aquest consisteix en fer una maqueta sobre el sistema solar, la millor, guanya un DVD sobre l’espai.

També ofereixen un projecte pels més petits, on els hi mostren les estrelles i els planetes i després han de dibuixar el que més els hi ha agradat. D’aquesta manera s’aconsegueix un contacte entre el nen i l’espai.

La ubicació del GAT és a Tiana, el Poliesportiu de la Conrreria (Bv – 500). Si voleu accedir a la pàgina web del Grup d’Astronomia de Tiana feu clic aquí.

Setmana d’activitats extraordinàries - Dijous

El dijous de la setmana d’activitats extraordinàries vaig anar a l’escola Arc Iris que pertany a la xarxa municipal d’educació infantil i primària que es troba al Carrer Arc de Sant Martí, número 78, a Horta un petit barri de Barcelona.

Aquesta escola laica és de caràcter públic sota la titularitat i finançada per la Generalitat de Catalunya. La distribució dels cursos és d’una sola línia des de educació infantil fins a 6è de primària.

Les instal·lacions d’aquest col·legi són molt completes, tan per dins com per fora. El pati està distribuït en sis parts:

- Camp de futbol: terreny adaptat i cobert per xarxa on només es pot jugar a futbol.
- Camp multi jocs: terreny adaptat per activitats dirigides pels mestres. Es sol jugar a matar el conill.
- Pati de la casa: trobem un petit espai on hi ha una casa de fusta per a nens amb un pati rodejat per una balla de fusta on es sol jugar a nines.
- Pati de les taules: racó amb taules de picnic per a jugar a jocs de taula o avançar feina a hores d’esbarjo.
- Jardí: Espai on es prohibeix el pas als estudiants, perquè és un terreny de reproducció de tortugues de terra, espècie en perill d’extinció que està sota un seriós control.
- Terrassa meteorològica: espai on hi ha una caseta d’instrumentació per a calcular i analitzar el temps. És per a un projecte que realitza 5è de primària des de fa molt de temps a l’escola.

La resta de pati serveix per patinar, jugar a jocs sense pilota o al futbolí.

Les instal·lacions que ens van ensenyar dins l’escola van ser únicament les classe d’educació infantil, que quan vam entrar estaven dinant en les seves respectives classes, i l’aula de plàstica on hi ha l’emissora de ràdio de l’escola.

Els projectes que segueixen els alumnes de l’escola Arc Iris estan distribuïts per cursos, ens van explicar que educació infantil fan un projecte relacionat amb el nom de la classe, en el cas de P3 eren el cavalls.

De primària només ens van explicar el projecte de meteorologia que es fa a 5è de primària. Es passen tot el curs calculant la humitat, els litres quadrats de les pluges, la força del vent, la temperatura, etc.

Un altre projecte en el qual està implicat tota l’escola és la radio, que es pot sintonitzar per internet i si ets d’horta per la pròpia radio. En aquestes estones d’emissió del dijous expliquen el més rellevant, divertit i interessant de la setmana, també aprofiten per parlar per telèfon, en antena, amb professors jubilats, ex alumnes i professors que es troben de viatge.

Hi ha, també, un projecte solidari on els estudiants escriuen cartes a un país Africà, en vies de desenvolupament, i intercanvien opinions, jocs tradicionals i fan amistat. La finalitat d’aquest projecte és enviar diners, material escolar i instal·lacions en l’escola d’aquell país. Totes les cartes s’escriuen en català i en francès, per poder fer una doble comunicació.
  • Fent clic aquí accedireu a la pàgina de l’escola Arc Iris.
  • També deixo els links de les intervencions dels meus companys:

Setmana d’activitats extraordinàries - Dimarts

El dimarts, durant la setmana d’activitats extraordinàries, vaig anar a visitar l’escola d’Estil – Guinardó a Horta amb el meu company de seminari Miquel Peiró.

En Xavi Àvila ens va demanar que introduíssim en el blog alguna vivència que m’emocionés i una altra que no m’agradés.

La primera vivència, la que no em va agradar, va ser el comportament passiu d’una mestra front un nen que no parava de molestar a una nena davant seu. La mestra l’advertia que en el pròxim avís el deixaria sense classe d’educació física però mai el va complir i el nen va fer la classe sense cap tipus d’amonestació.

Aquest comportament de la mestra no em va agradar, ja que mai complia el que deia i així els nens sortien impugnes de les seves malifetes. Crec que si a un nen se’l adverteix sobre una cosa i ell incompleix l’avís se’l ha d'amonestar.

La segona vivència, la que em va agradar, va ser un sermó d’una professora a tota la classe de 4rt de primària que demanava, sisplau, que l’expliquessin quin problema hi havia amb una companya. Els nens aixecaven la mà per defensar o explicar el problema que havien tingut amb ella.

Per una banda va estar bé, perquè els nens de 4rt van recolzar la seva companya i li van explicar quines coses que no li agradaven d’ella, així podria canviar aquests aspectes negatius seus. La nena amb qui hi havia el problema també va poder dir el que pensava respecte els seus companys i perquè no es sentia còmode, d’aquesta manera les coses van quedar aclarides.

Per l’altra banda hi havia moments que la nena es veia impotent front a tants companys i s’hauria d’haver parat per poder parlar en privat entre els membres implicats.

Setmana d’activitats extraordinàries - Dilluns

El dilluns dia 16 de novembre del 2009 vaig assistir a la conferència sobre “la web 2.0 i l’educació al cibernàrium”.

Des del seminari, en Xavi Àvila, en va demanar que féssim una síntesi dels continguts i una valoració personal, que es mostren a continuació:

- Síntesi del contingut:

La mestre Anna Pérez ens ha parlat de les propietats dels blogs, com es poden utilitzar, administrar, etc., tot això a través del Blink.

El tema central de la conferència era Internet sobre l’educació i això no es pot entendre sinó s’explica l’evolució d’Internet.

El desenvolupament interactiu ha sigut ràpid, de la web 1.0, un espai internauta reduït i limitat en capacitat de pujar arxius, imatges, vídeos, etc., a Internet, per una altra banda tenim el nou espai interactiu, la web 2.0, on l’espai no és tant reduït, sinó molt gran, i on no hi ha limitació per pujar arxius, imatges o vídeos, també permet gestionar pàgines webs i compartir-les.

Per tant, en aquesta nova web 2.0 , podem utilitzar una eina internauta educativa, anomenada BLOG. A través d’aquests blogs els alumnes poden compartir informació, des de experiències viscudes a fora de l’escola a treballs realitzats en l’escola. També poden compartir les seves opinions sobre dinàmiques plantejades a classe i els seus neguits. Així doncs, es demostra que és una bona eina, ja que tothom pot accedir a ella per veure l’evolució de l’alumne, tant el mestre, com el pare i el mateix estudiant.

Els blogs tenen una altre funció: comunicar-se entre blogs, així doncs, neix la blogoesfera, una xarxa de blogs comunicats, que en el cas de l’educació el nom més apropiat seria el de blogoesfera intereducativa. En aquesta no només els alumnes d’un mateix centre estan comunicats sinó que els diferents centres educatius també ho estan.

Una altra avantatge dels blogs és la possibilitat d’editar les entrades, poden corregir les faltes d’ortografia o qualsevol modificació que el professor cregui oportuna. Aquestes intervencions del professor o qualsevol altre internauta es poden fer pels comentaris que ofereixen els blogs, on es pot escriure qualsevol opinió sobre l’entrada que hi ha en el blog.

Per acabar la síntesi de la conferència explicar que els blogs s’estructuren per seccions en forma d’etiquetes, així es pot accedir més ràpidament al tema que el visitant, que seria el mestre, vol observar. També, automàticament, el blog deixa constància de l’hora i el dia de l’entrada realitzada i s’organitza per temes o per temps, depenent de l’elecció de l’administrador del blog.

Per més informació o consulta de blogs feu clic AQUÍ, és una pàgina recomanada per l’Anna Pèrez.

- Valoració personal:

L’aportació dels blogs en el món educatiu trobo que és grandiosa, ja que ha fet una revolta a l’hora de fer una seguiment de treball. Permet que el mestre pugui observar l’evolució de l’alumne en diferents aspectes com a nivell de conceptes adquirits, l’estona que hi dedica a fer la feina i la implicació que mostra davant l’assignatura.

Per una altra banda, l’estudiant pot realitzar aportacions lliures sobre el seu dia a dia, comentar les assignatures i obrir debats amb altres estudiants. Això últim, els debats, ho permet amb l’aplicació que tenen els blogs, els comentaris i així també rebre anotacions sobre el seguiment del mestre.


Així doncs, l’única valoració que puc aportar és l’ esmentada al principi, una eina grandiosa, ja que les seves aplicacions fan més fàcil la comunicació mestre alumne, pot haver-hi un seguiment familiar i l’alumne és pot auto avaluar i corregir.